måndag 29 mars 2010

Inget nytt från stockholmsfientliga moderater

De borgerliga partiledarna gick idag ut på DN debatt och återanvände lite gamla nyheter inför regeringsbeslutet om åtgärdsplaneringen som väntas senare i veckan. Deras påstående om att de stödjer Förbifart Stockholm är inget nytt. Projektet har haft en bred uppslutning i regionen under sin knappt 12- åriga planeringshistoria. Och en förbindelse har funnits planerad på samma sträcka under 40 år.

Däremot påstår de också att de tänker satsa 28 miljarder på detta projekt. Det är inte sant. I själva verket är det till största delen stockholmarna som ska finansiera projektet. Moderaterna bekräftar därmed sin politik - nämligen att stockholmarna och Stockholm-Mälardalsregionen ska betala mer för sin infrastruktur än vad övriga landet ska göra. Jag tycker inte det är rätt att stockholmarna ska betala flera gånger för infrastrukturen i vår region.

Det här kan låta som enkel retorik, men det är inte det. Jag ser med stor oro på att det inte finns någon strategi för hur Stockholmsregionen ska klara att utveckla kollektivtrafiken nu när regionen växer så det knakar. Tunnelbanan är fullpackad. Bussen är fullpackad. Vi blir fler och fler, och kollektivtrafiken måste hänga med. Vi behöver Förbifart Stockholm, men vi behöver också en storsatsning på en fungerande kollektivtrafik. Och en hel del av de satsningarna måste ske mycket snart. Tunnelbanan är överfull idag, pendeltågen likaså och på bussarna trängs vi alla stockholmare. Vi behöver satsningarna på kollektivtrafiken och de satsningarna måste utformas så att de gör skillnad nu. Annars kommer vi aldrig att komma tillrätta med trängseln, varken på vägarna eller i kollektivtrafiken. I den frågan är de borgerliga svarslösa. De satsar allt krut på en del av lösningen, men de ser inte helheten.

Mer i DN. Robert Noord skriver också. Fler intressanta och rödgröna bloggar på Netroots.

8 kommentarer:

Sören Johansson sa...

Hej
Idén med inlägget idag på DN-debatt är ju utan tvekan att man vill vinna poäng på att vi(S) har en positiv hållning till förbifarten medan MP och V är negativa.
Den bästa lösningen på detta är att vi ändrar attityd och ansluter oss till motståndet. Är det inte i själva verket uppenbart vansinne att efter den klimatinformation vi fått sätta igång och bygga en sexfilig motorväg för 28 miljarder, som utan tvekan kommer att initiera en stark ökning av biltrafiken. Vad skulle inte kunna åstadkommas i kollektivtrafiken med 28 miljarder. Läs gärna inlägg från Jordens Vänner i denna veckas Stockholmstidning. Jag kommer också att skicka dig ett inlägg i DN 080119 skrivet av tre professorer

Joakim sa...

Vår jord behöver inte mer förstörelse.
Vår jord behöver mer omtanke.
Vi behöver inte Förbifarten.
Vi behöver politiker som fattar att miljö inte handlar om någon behjärtansvärd Earth hour utan om vår framtid. Jag tror du har fattat det, men att du blivit övertalad av en bakåtsträvande industri. Ändra dig innan det är alldeles för sent.

Gustaf Wiren sa...

Hej Carin!

Det är med sorg jag läser att du ställer dig bakom Förbifart Stockholm. De Rödgröna borde vara eniga om detta inte är rätt väg att gå.

Det känns absolut inte som om socialdemokraterna har hittat sin plats i det post-industriella samhället, där gamla lösningar inte fungerar längre.

Kanhända har du inte hunnit läsa in dig i energifrågan, det verkar saknas basala kunskaper om vår energisitutation idag?

Jag rekommenderar boken David MacKays Sustainable Energy Without The Hot Air, som på ett pedagogiskt sätt redovisar de mycket stora svårigheterna med att ersätta fossila bränslen med förnyelsebara.

Gör du det inser du hur illa det står till med energiförsörjningen. Eller så ser du på Debatt på torsdag, där professorn i Globala energisystem vid Uppsala Universitet Kjell Aleklett kommer att medverka, och
förhoppningsvis framföra sina rön om den sinande oljeproduktionen.

I korthet: den billiga lättutvunna oljan har nu till stora delar börjat sina på de flesta platser på jorden. Den långsiktiga trenden är troligen att oljan kommer att öka i pris, då det blir en allt knappare resurs, till stor del lokaliserad till Mellanöstern.

Den energi som finns kvar kan man ej använda på något så energiineffektivt som en privatbil, trots den frihet som många associerar med detta färdmedel.

Om du föreslår ett byte till hybridbilar, gasbilar och elbilar kan man lätt invända att de fortfarande utgör en försvinnande liten andel av bilflottan, ca 5 procent.

De stora flertalet kommer heller inte att ha råd med de nya bilarna, då t.ex en elbil idag är både dyrare och sämre än en bensinbil.

Det finns alltså mycket som talar för att vi kommer att resa mindre med bil - i en mycket nära framtid. Bilåkande kommer att i ännu högre grad bli en klassfråga, där mer bemedlade kan unna sig en bil, knappast de väljare socialdemokraterna representerar.

Att då göra en storsatsning på en motorväg är nog den sämsta användningen av skattepengar jag kan komma på. Vi kommer att behöva de här pengarna till att rusta upp och satsa på annan infrastruktur, t.ex energiförsörjning och järnvägstransporter.


Mvh

Gustaf

Anonym sa...

Vi behöver spår, tåg och kollektivtrafik.
INTE en biltunnel!
För 27 miljarder kan fler komma fram fortare - om vi satsar dem på kollektivtrafik.
En biltunnel som finansieras genom ÖKNING av biltrafiken går helt på tvärs mot det viktigaste - klimatfrågan.

/Rickard Nygren

isabellemannersjo sa...

Heej. Tänkte bara höra... flera tidningar använder sig av samma uttalande: att du är "beredd att köra över samarbetspartierna".
Är detta något du uttalat offentligt eller har de ringt upp dig och fått ett uttalande?
vore intressant att höra.
köra över låter så nedlåtande.
mvh: isabelle

Carin sa...

Hej,

vi har i socialdemorkaterna i Stockholm och Stockholms län ställt oss bakom både Spårväg Syd, Tunnelbana till nya Karolinska, Förbifarten och att vi måste använda trängselskatter på ett utbyggt sätt. Därför jobbar vi också för att det ska bli bra, snabb och modern kollektivtrafik på Förbifarten eftersom det skulle ge stort tillskott till alla oss som åker kollektivt till både jobb och annat. Detta är något som man idag inte alls tittar på.

Våra prioriteringar av både spår och väg beror på att fler måste få plats i kollektivtrafiken, det har nog aldrig varit så trångt som det är nu. Men bilarna måste också sluta köa som idag och framförallt vill vi ha in färre bilar i innersta´n och färre bilar på Essingeleden. På Essingeleden åker det redan idag uppemot 40 000 felr bilar än vad den är byggd för.

Och nej, vi tänker inte köra över v eller mp, men vi tänker tydligt verka för vår åsikt.

Anders P Hansson sa...

Förbifart Stockholm är en förlegad idee som borde omprövas och planeras om. För det första borde den gå betydligt mer söder om Stockholm, norr om Norrköping mot Katrineholm och Uppsala. Bygg ut befintlig väg. Nästa steg är att integrera Mälaröarna i Stockholms vägnet på ett mildare sätt än enbart en 4-6 filig motorväg. Även tvärförbindelser med kollektivtrafik skall med i den planen.

Carin sa...

Absolut kollektivtrafik på Förbifarten - att planerna för den nord-sydliga förbindelsen ska innehålla modern, snabb och effektiv kollektivtrafik tycker jag är självkalrt. Att planera för det borde redan ha påbörjats men den nuvarande moderatledda majoriteten är inte intresserad av det.
Och ja, enbart en sexfilig motorväg som nord-sydlig förbindelse räcker inte och skulle vara minst sagt omodernt. Däremot behövs bättre väg förbindelse såväl som att en kollektivtrafikförbindelse skapas när Förbifarten byggs.

Skicka en kommentar